Gulcz – PKP Wronki (żółty)

Szlak żółty o długości 26 km, prowadzący z Gulcza do Wronek, to propozycja dla miłośników leśnych wędrówek. Szlak przecina w poprzek Puszczę Notecką jeden z największych zwartych obszarów leśnych w Polsce. Oznakowanie, praktycznie na całej długości, jest w bardzo złym stanie.

Za początek trasy przyjęto przystanek autobusowy, znajdujący się na skrzyżowaniu ulic Czarnkowskiej (droga nr 181, Czarnków-Wieleń-Drezdenko) oraz Łąkowej w Gulczu (powiat czarnkowsko-trzcianecki, gm. Wieleń). Stąd podążamy prowadzącą w dół ulicą Dworcową. Idąc przez wieś przechodzimy przez mostek na niewielkiej rzeczce – Gulczance, a chwilę później opuszczamy miejscowość. Wychodzimy na pola, a po przebyciu kilkuset metrów odbijamy w prawo i wchodzimy do lasu (1 km). Skręcamy w lewo (koło gospodarstwa) w gruntową drogę prowadzącą z Gulcza do Hamrzyska. Mijamy jeszcze pojedyncze zabudowania wśród pól i znajdujący się kilkaset metrów od naszej trasy rezerwat archeologiczny, po czym wchodzimy do lasu (3 km).

Puszcza Notecka to rozległy kompleks leśny, położony pomiędzy Wartą i Notecią. Pod względem zajmowanej powierzchni jest to drugi w Polsce zwarty obszar leśny. Piaszczyste gleby powodują, że na terenie puszczy spotyka się głównie bory sosnowe. W sezonie grzybowym pojawiają się tu tłumy zbieraczy, nawet z odległych stron. Uwagę zwracają piaszczyste wydmy, o wysokości do 97 m n. p. m. (Góra Rzecińska). Puszcza to jeden z najrzadziej zaludnionych obszarów w kraju. Miejscowości i osady znajdują sie w wilgotniejszych miejscach, poza obszarem wydmowym. Największą wsią są Miały, miasta położone są tylko na obrzeżach Puszczy.

Po pokonaniu ok. 6 km dochodzimy do szosy, którą docieramy do Hamrzyska. W tej niewielkiej wsi odbijamy w prawo (koło sklepu) i ponownie wędrujemy wśród lasów Puszczy Noteckiej. Nasz szlak pokrywa się przez pewien czas ze szlakiem niebieskim (prowadzącym z Ujścia – przez m.in. Czarnków, Goraj i Miały – do Wąsosza, jego całkowita długość wynosi 365 km). Kolejną wsią, którą odwiedzamy, jest Biała (9 km) – położona nad malowniczym jeziorem. Między zabudowaniami nasz szlak skręca w lewo,  przechodzimy obok cmentarza, za którym znajduje się kościół.

Biała – typowo letniskowa wieś położona na południowym brzegu jeziora, należy do najstarszych miejscowości w Puszczy Noteckiej (wzmiankowana w 1298 r.). Na plaży kamień z napisem „Serce Puszczy Noteckiej”. Na budynku kościoła znajdują się tablice – pierwsza z nich z podziękowaniem Matce Bożej za ocalenie wsi i okolicznych osad  podczas pożaru w 1992 r., druga – upamiętniająca pobyt kardynała Karola Wojtyły w tej miejscowości w 1977 r. O wizycie późniejszego papieża, przypomina również kapliczka położona w lesie, po drugiej stronie jeziora Bielskiego. W Białej znajduje się również kapliczka Opatrzności Bożej.

Przez kolejne kilkanaście kilometrów trasa prowadzi nas przez Puszczę Notecką. Po drodze przecinamy szosę nr 149 (16,5 km), mijamy też głęboki, okresowo czynny Rzeciński Rów, który niegdyś odwadniał kotlinę jeziora Rzecińskiego. Przesuwając się w kierunku południowym docieramy do Wronek (23,5 km), widzimy stadion sportowy i cmentarz (przemierzamy ul. Rzecińską, Leśną, Jana Pawła II), mijamy most na Warcie i docieramy (ulicami: Chrobrego, Ratuszową, Niepodległości i Dworcową) na stację kolejową (26 km), gdzie szlak kończy swój bieg.

Trasę można pokonać w ciągu 6-7 godzin. Trzeba wziąć pod uwagę, ze dotarcie autobusem do Gulcza może okazać się niemożliwe. Z powrotem, ze stacji kolejowej we Wronkach, nie powinno być żadnych problemów. Przez całą trasę szlak niestety jest bardzo słabo oznakowany. Dodatkowo, porównując dostępne mapy – zauważalne są spore różnice w jego przebiegu. Radzimy więc skorzystać z załączonych poniżej plików, w których zaznaczyliśmy optymalną wersję wycieczki.